Grønne potteplanter er i vinden som aldri før, og gartnerne er på ballen med utvikling og markedsføring av nye produkter. Store inneplanter er en særlig favoritt blant forbrukerne. Grønnplanteklubben skal ha flere aktiviteter i høst, følg med!

– Mangfoldet av grønne potteplanter er stort og vi ser at produsentene bruker mye ressurser på å markedsføre nye produkter. Det blir spennende å følge bransjen fremover,  forteller Sidsel Bøckman, sekretær i Grønnplanteklubben og seniorrådgiver i NGF.

Onsdag var det fagdag for Grønnplanteklubben som samlet en engasjert gjeng til gartneriomvisning.

Besøket gikk til Tormod Strand i Strands Gartneri og Kristin Schrader i Schrader Gartneri, begge lokalisert på Nesodden.

Disse gartneriene har et samarbeid om produksjon og levering av blant annet grønne potteplanter til de ulike grossistene.

Produksjonsleder Steyn Matthews hos Schrader Gartneri orienterte om produksjonsmetoder og utvalg. Det er et stort spekter av grønne potteplanter som produseres i de to gartneriene, med testing av nye kulturer og størrelser.

Ønsker mer markedsføring

Etter omvisning holdt Tove Ladstein, leder i Opplysningskontoret for blomster og planter, en orientering om trender og markedsføring av grønne potteplanter. Produsentene diskuterte mulige markedsføringsstrategier framover og ønsket om å få mer aktivitet og oppmerksomhet rundt grønne potteplanter.

Det planlegges nye aktiviteter allerede i høst, samtidig som det planlegges store informasjons- og markedsføringstiltak for neste år. Vi legger ut arrangementene på våre nettsider og Facebook. Følg med!